sobota, 25 października 2014

Życie Adeli rozdział 1 i 2

Zanim zabrałem się do obejrzenia tego filmu, przez bardzo długi czas zastanawiałem się czy warto. Powiem szczerze, że opis, który przeczytałem na jednej ze stron udostępniającej filmy online, zniechęcił mnie całkowicie do sięgnięcia po tą pozycję. Lesbijska miłość, wokół której będzie kręcić się cała akcja? – Czy oby na pewno chcę obejrzeć film z takim kontekstem? I tu muszę uprzedzić wasze zaszufladkowanie mnie, wcale nie jestem wrogo nastawiony do takiej miłości, a wręcz przeciwnie. Moja tolerancja jest na tyle duża, że akceptuję wiele, o wiele więcej aniżeli dumny Polak. Chociaż i mi nie można zarzucić braku dumy z powodu mojego pochodzenia. Wracając jednak do filmu, przyznam, że gdy wreszcie zapoznałem się z obrazem tunezyjsko-francuskiego reżysera Abdellatif Kechiche, zacząłem pluć sobie w brodę. Pozycja tego wytwórcy wywarła na mnie tak dobre wrażenie, że gdy tylko znajdę czas na zobaczenie innych jego pozycji, nadrobię to a następnie zrecenzuję.
            Życie Adeli rozdział 1 i 2, jak mówi sam tytuł, będzie skupiał się na przeżyciach młodej, bo dopiero piętnastoletniej dziewczyny, która zaczyna interesować się swoją seksualnością. Pierwszy związek jaki nawiąże, okaże się totalną klęską z jeszcze nieznanych przez nią powodów. Dopiero gdy w trakcie niezrozumiałego zachowania jej koleżanki z klasy,  podczas którego ją pocałuje, Adela zaczyna rozumieć, że o wiele bardziej interesują ją kontakty z kobietami. Już następnego dnia, dziewczyna dostaje kolejnego kosza. Koleżanka daje jej jasno do zrozumienia, że zajście z poprzedniego dnia jest pomyłką i nie chce żeby ta robiła sobie jakiekolwiek nadzieje. Zdruzgotana uczennica wychodzi ze szkoły i wraz ze swoim najlepszym przyjacielem, który interesuje się mężczyznami, trafia do klubu dla par homoseksualnych. Nie czując się komfortowo, wychodzi z niego i będąc zainteresowaną, dziewczyną z niebieskimi włosami, trafia do innego miejsca, gdzie najważniejszą klientelą są lesbijki. Właśnie w tym miejscu poznaje Emmę, studentkę Sztuk Pięknych i artystkę. Między dwoma kobietami zawiązuje się więź i od tej pory stają się kochankami.
            Co wyróżnia ten film, od masy innych z podobną tematyką? Przede wszystkim jest to nagromadzenie, niemałej ilości uczuć jakie przeżywają bohaterowie. W trwającym ponad dwie i pół godziny filmie, odnajdziemy miłość, zafascynowanie, porzucenie, samotność, żal, strach, niezrozumienie, cierpienie i masę innych uczuć. Taka wielka ilość emocji mogłaby z pewnością pogrążyć niejeden film, jednak gdy zagłębimy się w świat prezentowany przez reżysera, zobaczymy, że każdy najmniejszy szczegół wspaniale współgra ze sobą i nie jest wciśnięty w fabułę na siłę.

            Chcesz wiedzieć jak potoczy się romans Adeli i Emmy? Jak będzie wyglądało ich życie oraz zafascynowanie sobą? Dlaczego jury przyznało tej produkcji Złotą Palmę w Cannes w 2013 roku?  Jeśli tak jest, mogę cię jedynie gorąco zachęcić do sięgnięcia po tą pozycję. Gwarantuje, że twoje odczucia będą na tyle intensywne byś poczuł się częścią świata wykreowanego przez aktorów, których gra stoi na bardzo wysokim poziomie.  

2 komentarze:

  1. znasz mnie:d, powinnam oglądnąć?
    D.Tosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam Cię Tosiu i myślę, że powinnaś obejrzeć ten film. Na pewno nic z tego powodu Ci się nie stanie a może nawet się się spodoba na co liczę :) Miłego seansu :)

      Usuń